MOTIVASI DAKWAH

"TAKUTLAH KAMU DENGAN FIRASAT ORANG MUKMIN KERANA SESUNGGUHNYA DIA MELIHAT DENGAN NUR ALLAH"


Hari ini ramai yang bicara soal tarbiyyah. Tidak kurang juga bagi mereka yang memperakui " aku budak yang ditarbiyyah" , " aku pernah ditarbiyyah oleh orang yang hebat" dan macam -macam lagi yang kita dengar oleh mereka yang rasa diri mereka adalah orang yang ditarbiyyah.


 Selain itu, tarbiyyah ini sering disinonimkan dengan jemaah atau kumpulan atau NGO Islam yang berteraskan pembentukan peribadi dan jemaah tersebut berteraskan proses tarbiyyah. Tarbiyyah  bukan tujuan tetapi jalan. Jalan yang perlalui dilalui oleh setiap insan untuk mencapai tujuan yang hakiki iaitu menggapai redha Illahi. Tarbiyyah juga bukan satu matlamat tetapi suatu proses yang tiada kesudahan selagi mana kita masih lagi diberi nyawa oleh Allah di dunia ini.


Walau bagaimana pun , sangat sedikit masyarakat konvensional pada hari ini yang benar-benar memahami konnsep tarbiyyah yang sebenar. Rentetan senario itu, muncullah golongan yang menyatakan diri mereka ditarbiyyah tetapi tidak hidup seperti insan ditarbiyyah. Selain itu, terdapat juga yang menyatakan mereka jemaah tarbiyyah tetapi tidak mencerminkan langsung akhlak seorang ahli jemaah yang ditarbiyyah.

APA ITU TARBIYYAH?? 


Konsep tarbiyyah merupakan salah satu konsep pendidikan Islam yang penting. Perkataan “tarbiyyah” berasal dari bahasa Arab yang dipetik dari fi’il (kata kerja) seperti berikut :


a. Rabba, yarbu yang berarti tumbuh, bertambah, berkembang.
b. Rabbi, yarba yang berarti tumbuh menjadi lebih besar, menjadi lebih dewasa
c. Rabba, yarubbu yang berarti memperbaiki, mengatur, mengurus dan mendidik, menguasai dan memimpin, menjaga dan memelihara


Menurut Al Attas, secara semantik istilah tarbiyah tidak tepat dan tidak memadai untuk membawakan konsep pendidikan dalam pengertian Islam, sebagaimana dipaparkan : 


1. Istilah tarbiyah yang dipahami dalam pengertian pendidikan sebagaimana dipergunakan di masa kini tidak bisa ditemukan dalam leksikon-leksikon bahasa Arab besar.
2. Tarbiyah dipandang sebagai pendidikan, dikembangkan dari penggunaan Al Qur’an dengan istilah raba dan rabba yang berarti sama, tidak secara alami mengandung unsur-unsur esensial pengetahuan, intelegensi dan kebajikan yang pada hakikatnya merupakan unsur-unsur pendidikan yang sebenarnya.
3. Jika sekiranya dikatakan bahwa suatu makna yang berhubungan dengan pengetahuan disusupkan ke dalam konsep rabba, maka makna tersebut mengacu pada pemilikan pengetahuan dan bukan penanamannya.


Dari beberapa penjelasan tersebut proses tarbiyah tidak mencakup langsung keterlibatan ilmu sebagai aspek penting dalam pendidikan. Tarbiyyah lebih menekankan pada proses memberikan kasih sayang. Walaupun tentu saja proses pengasuhan dan kasih sayang merupakan bagian yang sangat penting dalam pendidikan.


Tarbiyyah sebagai proses pengembangan (penumbuhan) diri sebagai pengembangan potensipun sangat diperlukan dalam proses pendidikan meskipun bersifat materi. Keahlian dan ketangkasan fisik sangat diperlukan disesuaikan untuk mengoptimalkan potensi masing-masing yang dididik, apalagi untuk menghadapi kondisi kehidupan modern yang semakin kompleks, namun setidaknya hal tersebut tidak mempersempit atau mengaburkan dari proses atau konsep utama pendidikan dalam islam itu sendiri.




Melalui pengertian tersebut, konsep tarbiyyah merupakan proses mendidik manusia dengan tujuan untuk memperbaiki kehidupan manusia ke arah yang lebih sempurna. Ia bukan saja dilihat proses mendidik saja tetapi merangkumi proses mengurus dan mengatur supaya perjalanan kehidupan berjalan dengan lancar.

Walau bagaimana pun , sangat sedikit masyarakat konvensional pada hari ini yang benar-benar memahami konnsep tarbiyyah yang sebenar. Rentetan senario itu, muncullah golongan yang menyatakan diri mereka ditarbiyyah tetapi tidak hidup seperti insan ditarbiyyah. Selain itu, terdapat juga yang menyatakan mereka jemaah tarbiyyah tetapi tidak mencerminkan langsung akhlak seorang ahli jemaah yang ditarbiyyah.






TARBIYYAH BUKAN UNTUK ORANG YANG MALAS

Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas. Tarbiyyah juga  bukan untuk orang yang takut hendak bergerak dan mencabar diri. Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap semangat dan sekejap lemah.
Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti. Yang senang dan mudah disertai, yang penat, bersusah payah  dia elak. Bukan juga untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh Tuhan.Kalau tidak, batang hidung pun tak nampak.
 Bukan bagi yang meletakkan dakwah hanya untuk mencari calon akhawat atau ikhwah sebagai sang isteri dan suami atau  hanya untuk meminta tolong teman-teman pencerahan bila dia dalam kesusahan.Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tidak dikongsi  pun dengan orang lain.
 Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat mengalah dan  meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain.


 Tarbiyyah juga bukan untuk orang yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong ibaratnya sekadar menjadi “keyboard warior” sahaja. Selain itu, tarbiyyah juga bukan untuk orang yang hanya tahu bandingkan jemaah itu dengan jemaah ini, yang boleh mengkritik dan menilai harakah ini dan itu dan akhirnya suka mencemuh dan mencaci jemaah lain seolah-olah jemaah dialah jemaah yang syumul yang tiada sedikit kesilapan dan kelemahan.
 Dakwah bukan untuk orang yang ikut liqa’ hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu. Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan "last minute". Dakwah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah. 


Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh. Dakwah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik kereta besar dan mewah, yang aircond dan laju. Dakwah bukan untuk orang ang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh untuk menggerakkan agenda dakwah.


Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan info dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia kena macam boss, hanya tunggu information. Tarbiyyah bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot. 


Dakwah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar. Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. 


Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah.Tanpa anda,orang yang sering beralasan ,dakwah akan terus berjalan.Islam akan tetap berjaya.Ummah akan tetap terpelihara. Cuma tanpa pencerahan,Tanpa tarbiyyah,Tanpa dakwah Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti.


Tak mengapa. Teruskan hidup anda seperti biasa.Dakwah tak memerlukan anda.Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda. Berbahagialaha seadanya. Mari menghitung diri.Terlalu kerap menuturkan. “saya busy..saya sibuk..saya penat..saya letih..”Adakah ini petandanya kita terlalu manja?Ya Allah, tabahkan hamba-Mu. “amanah ini bukan hak milik, tapi anugerah dari Allah"


Ingatlah kata-kata Mustafa Mahsyur: “ tarbiyyah bukan segala-galanya, teapi segala-galanya tidak akan menjadi baik tanpa tarbiyyah”


MATLAMAT TARBIYYAH

1. Melahirkan insan yang bertaqwa yang mempunyai hubungan yang kuat dengan Allah


 hal ini bermaksud tarbiyyah ini bertujuan melahirkan satu generasi daie yang bertaqwa dan bersungguh-sungguh melaksanakan tugas perjuangan islam. Disamping mempunyai matlamat yang jelas dalam perjuangan dan melahirkan  para mukmin yang hidup dan matinya, ibadah dan pengorbanannya untuk Allah.  Firman Allah yang bermaksud:

" Wahai orang-orang yang beriman , bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa. dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah dan jangan kamu bercerai-berai.."


( surah ali Imran : ayat 102-103)


2. Melahirkan insan yang menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah


Tarbiyyah adalah suatu program yanng bertujuan melahirkan para pejuang yang menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah. Mereka adalah golongan yang benar-benar cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka sentiasa berusaha meperbaiki diri menjadi insan yang TERBAIK. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

" kamu adalah sebaik-baik umat untuk manusia iaitu menyurh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran dan beriman kepada Alla"


 (surah ali Imran: ayat 110)


3.  Melahirkan insan yang menghayati perjuangan

Mukmin yang menghayati perjuangan adalah insan-insan yang setiap pertuturan, tingkah laku, tindakan, fikiran dan perasaan mereka telah dikuasai oleh kesungguhan terhadap perjuangan . Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:


" Sesungguhnya orang yang beriman hanyalah orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya , kemudian mereka tidak ragu-ragu untuk berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar"


( surah al-Hujurat : ayat 15) 


 TARBIYYAH SEORANG PENDAKWAH 


Seorang yang telah berintima' dengan gerakan Islam perlu ada tarbiyyah. Sekiranya mereka terus-menerus berada dalam gerakan Islam tanpa tarbiyyah, maka gerakan itu akan musnah. dakwah pula akan punah. Tarbiyyah ini juga merupakan pakaian yang perlu sentiasa dipakai oleh mereka yang ingin berdakwah.


 Ramai yang ingin berada dalam gerakan dakwah tetapi malas untuk mengikuti program tarbiyyah.Terdapat juga sebahagian mereka yang sudah menjadi aktivis dakwah tetapi malas untuk merelakan diri mereka ditarbiyyah. Mereka leka dan alpa dengan program dan aktiviti mentarbiyyah orang lain dalam waktu yang sama lupa untuk mentarbiyyah diri sendiri.


  Orang yang tiada tarbiyyah tidak akan mampu mentarbiyyah orang lain.Orang yang tiada ilmu tidak akan mampu untuk mengajar. Orang yang tiada apa-apa pasti tidak akan mampu untuk memberi. Inilah perumpamaan orang yang terlampau sebuk mentarbiyyah tetapi lupa akan tarbiyyah diri mereka sendiri.


Allah S.W.T. telah memberi peringatan kepada kita tentang ini dalam firman -Nya yang bermaksud:


" Kamu menyuruh manusia melakukan kebaikan, tetapi kamu melupakan diri kamu sendiri, tidakkah kamu telah diberikan al-kitab , tidakkah kamu berfikir"


( surah al-Baqarah : ayat 44)


Peringatan Allah ini sudah cukup memperlihatkan kepentingan tarbiyyah dalam melaksanakan tugas berdakwah . Senario yang berlaku pada hari ini terdapat segelintir para daie yang hanya duduk di zon selesa dan tidak mahu menempuh sedikit kepayahan yang lebih besar. Mereka hanya berbangga dengan kejayaan lampau yang telah dilakar oleh tokoh-tokoh sebelum mereka.
Mereka tidak menghadapi realiti dunia sekarang yang kian mencabar. Musuh-musuh Islam telah menghujani kita dengan pelbagai serangan . Islam kini kian terancam sekiranya mereka yang memperjuangkan islam sentiasa berada dalam " comfort zon" dan tidak mahu keluar daripada zon keselesaan yang membelenggu diri mereka.

Jika kita menelusuri rentetan sejarah para sahabat, mereka kebanyakannnya akan keluar untuk menuntut ilmu dan berdakwah.
Strategi dakwah Islam Rahmatal Lil 'Alamin yang dipimpin oleh Rasulullah Saw, dibuktikan oleh catatan sejarah berikut ini (disesuaikan dengan Geografi Negara saat ini):


ASIA BARAT
Ali bin Abi Thalib

pernah datang dan berdakwah di Kawasan Asia Barat meliputi beberapa negara: Arab Saudi, Yaman, Oman, Uni Emirat Arab, Qatar, Kuwait, Iraq, Yordania, Syiria, Lebanon, Palestina, Israel, Cyprus, Turki, Afghanistan, dan Iran. Dilakukan sejak tahun 622 Masehi. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.9; Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah)
 
Abu Bakar Ash-Shiddiq,

 berdakwah ke Damaskus, Syiria (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929,h.10; Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah) 
 
Umar bin Khattab, berdakwah juga di kawasan Palestina, Syiria, Turki dan kawasan Mesopotamia (Iraq). (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.11, Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah)
Mu'adz bin Jabal,  

berdakwah ke Yaman (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.12) 
 
Amr bin 'Ash,  

berdakwah ke Yerussalem, Palestina (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.13; Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah) 
 
Surahbil,

 berdakwah ke Yerussalem, Palestina (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.13; Ibnu Hajar Al-Asqalani, Al-Ishabah fi Tamyiz ash-Shahabah) 
 
Abdullah bin Hudhafah as-Sahmi,

 berdakwah di Persia, diutus kepada Kisra Persia. Sekarang negara Iran. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.14) 
 
 
Shuja’ bin Wahab al-Asadi,  



berdakwah kepada Pangeran Ghassan. Palestina (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.15) 
ASIA SELATAN  

Ali bin Abi Thalib,  
  1. Pernah datang dan dakwah di kawasan Shind (Hind), yang meliputi kawasan: Bangladesh, Bhutan, India, Maladewa, Nepal, Pakistan, Sri Lanka. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.20)


ASIA TENGGARA
Ali bin Abi Thalib

pernah datang dan berdakwah di Garut, Cirebon, Jawa Barat (Tanah Sunda), Indonesia, tahun 625 Masehi. Perjalanan dakwahnya dilanjutkan ke dari Indonesia ke kawasan Nusantara, melalui: Timur Leste, Brunai Darussalam, Sulu, Filipina, Singapura, Thailand, Vietnam, Laos, Myanmar, Kampuchea. (Sumber: H.Zainal Abidin Ahmad, Ilmu politik Islam V, Sejarah Islam dan Umatnya sampai sekarang, Bulan Bintang, 1979; Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.31; S. Q. Fatini, Islam Comes to Malaysia, Singapura: M. S. R.I., 1963, hal. 39)
 
Ja'far bin Abi Thalib

berdakwah di Jepara, Kerajaan Kalingga, Jawa Tengah (Jawa Dwipa), Indonesia,sekitar tahun 626 M/ 4 H. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.33) 
 
Ubay bin Ka'ab,  

berdakwah di Sumatera Barat, Indonesia, kemudian kembali ke Madinah. sekitar tahun 626 M/ 4 H. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.35) 
 
Abdullah bin Mas'ud

berdakwah di Aceh Darussalam dan kembali lagi ke Madinah. sekitar tahun 626 M/ 4 H. (Sumber: G. E. Gerini, Futher India and Indo-Malay Archipelago) 
 
'Abdurrahman bin Mu'adz bin Jabal, dan putera-puteranya Mahmud dan Isma'il

berdakwah dan wafat dimakamkan di Barus, Tapanuli Tengah, Sumatera Utara. sekitar tahun 625 M/ 4 H. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.38) 
 
Akasyah bin Muhsin Al-Usdi

berdakwah di Palembang, Sumatera Selatan dan sebelum Rasulullah Wafat, ia kembali ke Madinah. sekitar tahun 623 M/ 2 H. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.39; Pangeran Gajahnata, Sejarah Islam Pertama Di Palembang, 1986; R.M. Akib, Islam Pertama di Palembang, 1929;  T. W. Arnold, The Preaching of Islam, 1968) 
 
Salman Al-Farisi  berdakwah Ke Perlak, Aceh Timur dan Kembali Ke Madinah. sekitar tahun 626 M/ 4 H. (Sumber: Habib Bahruddin Azmatkhan, Qishshatud Dakwah Fii Arahbiliyyah (Nusantara), 1929, h.39)


 
Hal ini menunjukkan para pendakwah perlu keluar daripada tempurung untuk berhadapan dengan realiti dunia yang kian parah. Mereka tidak boleh hanya berserah tanpa mujahadah. Rintangan yang bakal dihadapi juga bukan mudah.
Sekiranya dakwah itu adalah sebuah kereta , tarbiyyah adalah petrolnya. Realiti kehidupan semakin kompleks . Kehidupan seorang pendakwah akan berubah mengikut peredaran masa. Dari fasa belajar ke fasa bekerja , dari jawatan bawah ke jawatan atasan, dari alam bujang ke alam rumah tangga.


Walaupun sebahagian mereka masih bergiat aktif dalam amal-amal dakwah, namun apabila komitmen terhadap tarbiyyah itu mula longgar, roh dalam melaksanakan amal-amal dakwah juga akan pudar.



Tidak dinafikan kehidupan ini sendiri adalah satu medan tarbiyyah. Namun, untuk melahirkan seorang doktor, adakah anda akan meyakini seorang doktor  yang hanya belajar secara informal melalui pemerhatian dan pengalaman hidupnya? Begitu jualah dengan seorang Dai’e.


Wasilah-wasilah tarbiyyah yang disusun seperti usrah, katibah, rehlah, riadah, jaulah, daurah dan mukhayyam wujud bukan sekadar untuk memenuhkan jadual mingguan, bulanan dan tahunan seorang pendakwah. Program-program ini wujud kerana objektif yang jelas yang ingin dicapai dalam usaha melahirkan dua’t yang mampu memikul tanggungjawab yang berat, tetapi mulia ini.


Melihat cabaran gerakan dakwah hari ini, kita berdepan dengan cabaran yang bukan calang-calang. Tidak berhenti dengan masalah isu keruntuhan sosial yang semakin parah, pertembungan ideologi, kepincangan akhlak dan jati diri, serangan demi serangan dari musuh Islam dan ditentang juga oleh sebahagan Muslim yang tidak memahaminya. Mampukah seorang pendakwah yang tidak serius dalam proses mempersiapkan dirinya, yang hanya mahu bermain-main di gigi air tanpa ingin membasahkan dirinya, berdepan dengan cabaran yang mendatang.


Tanpa keimanan yang mantap, kepercayaan yang teguh kepada prinsip, kesetiaan yang tidak berbelah bahagi dan pengorbanan yang tinggi, amal dakwah hanya didokong oleh semangat yang bisa luntur pada bila-bila masa.
Secara logiknya, semakin besar kereta,  maka semakin besar tangki minyaknya. Seharusnya, semakin berat tanggungjawab dakwah dirasai semakin tinggi komitmen tarbiyyah diberi. Kerana tarbiyyah itu adalah bekalan dalam melaksanakan dakwah. Selain mengharapkan program-program tarbiyyah yang dirancang, tarbiyyah dzatiyah juga perlu diusahakan.


Hubungan dengan Allah, adalah sumber kekuatan dalam membina hubungan dengan manusia.  Dari iman akan terbinalah ukhuwwah yang hakiki. Dari iman akan membuahkan akhlak yang mantap. Dari iman akan melahirkan amal yang konsisten. Dan iman itu tidak akan terbentuk tanpa tarbiyyah yang bersungguh-sungguh. Hakikatnya, tin yang kosong tidak akan mampu memberi apa-apa manfaat kepada orang lain.







0 ulasan:

Post a Comment

HAFIZI AL-HAFIZ

HAFIZI AL-HAFIZ
Nama beliau Muhammad Hafizi bin Rajiman. Bekas penuntut di SBPI Gombak dan Darul Quran JAKIM. Beliau merupakan aktivis dakwah kerana minatnya yang sangat mendalam dalam dakwah.Beliau mula aktif dalam bidang penulisan sejak pertengahan tahun 2011 dalam blog peribadi beliau, hafizimujahid.blogspot.com

Qalam Qalbi

"Tahap cinta seseorang manusia kepada Allah adalah sejauh mana dia mengenal Allah.''

Popular Posts

Total Pageviews

Followers